فواید مصرف آب آلبالو بر کم خوابی درافراد بالغ و مسن

مصرف آب آلبالو درصبح و شب می تواند به بهبود خواب شبانه کمک کند.محققان دانشگاه  ایالتی لوئیزیانا دریافتند که نوشیدن آب آلبالو دو بار در روز برای مدت دو هفته به افزایش زمان خواب به میزان حدوداً 90 دقیقه  در بالغین سالخورده که به مشکل بی خوابی مبتلا کمک می کند.

نتایج این تحقیق در نشست سالانه ی زیست شناسی آزمایشگاهی در سن دیه گو در بخش تأثیرات  اجزاء فعال آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی تغذیه ای ارائه گردید. بی خوابی مشکل شایعی در میان بزرگسالان سالخورده  است و بر اساس  تخمین  حدود  23 تا 34 درصد از جمعیت افراد 65 سال و بالاتر با این مشکل روبرو هستند.

بر اساس تعریف  بی خوابی به مشکلات  خواب بطور متوسط  دربیش از 3 شب در هفته  اطلاق  می شود، این وضعیت برای بسیاری از افراد آزاد دهنده است اما بی خوابی طولانی مدت به طور جدی سلامت  افراد را بخصوص افراد مسن را تهدید می کند.

بی خوابی در افرادی که با دردهای مزمن، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و کاهش عملکرد شناختی یا زوال عقل، بیشتر بروز می کند. افراد مواجه با بی خوابی  ممکن است از قرص های خواب برای رفع این مشکل استفاده کنند اما این داروهای آرام بخش میتواند سبب افزایش سقوط و به زمین خوردن  افراد مسن شود، به همین  علت یافتن عوامل طبیعی  برای کمک به رفع این مشکل بدون عارضه ی جانبی اهمیت دارد.

دکتر Greenwayاز کلینیک تحقیقاتی پنینگتون  در دانشگاه ایالتی  لوئیزیانا می گوید: قرص های خواب آور ممکن است  برای افراد  جوان مبتلا به بی خوابی گزینه ی مناسبی باشد اما مصرف این داروها در افراد مسن سبب افزایش 4 برابری میزان خطر سقوط این افراد می شود که منجر به شکستن لگن و در اغلب موارد مرگ زود هنگام می شود.

 در این کارآزمایی بالینی متقاطع  تصادفی، هفت فرد مسن (متوسط سنی 68 سال) که با بی خوابی مواجه بودند، شرکت داشتند به این افراد دو بار در روز به مدت دو هفته 8 اونس (227 سی سی) آب آلبالو داده شد. پس از این مرحله  دو هفته  دوره استراحت  سپری گردید و بعد از آن  به مدت دو هفته  از نوشیدنی دیگری استفاده شد (پلاسبو یا کنترل).

 دکتر Greenwayوهمکارانش خواب این افراد را در یک محیط کنترل شده مورد مطالعه قرار دادند، آنها از دستگاه  پلی سومنوگرافی شبانه  برای ارزیابی کارایی خواب نظیر زمان شروع خواب و مدت  زمان خوابیدن استفاده کردند. شرکت کنندگان همچنین پرسشنامه هایی را در ارتباط  با خواب، خستگی، افسردگی واضطراب تکمیل نمودند. علاوه بر این  آزمایشات مربوط  به خون برای هر یک از شرکت  کنندگان انجام گردید.

 محققین دریافتند افرادیکه  دو نوبت آب آلبالو به هنگام صبح و شب مصرف کرده بودند توانستند یک ساعت بیش از زمانیکه  نوشیدنی پلاسبو  مصرف می کردند،  بخوابند (بطور متوسط 84 دقیقه ) و خواب  آنها  کار آمدتر از زمان مصرف پلاسبو  بود.

آب آلبالو منبع طبیعی از ملاتونین است، هورمونی  که به تنظیم  چرخه ی خواب- بیداری کمک  می کند. درتحقیقات  قبلی مشخص گردید که آب آلبالو  سبب افزایش خواب می شود. گرین وی و همکارانش تلاش کردند که علت  این موضوع  را دریابند. آنها می خواستند بدانند آیا فایده ی مصرف  آب آلبالو به محتوای ملاتونین  آن مرتبط است یا اجزا دیگری در آّب آلبالو  وجود دارد که موجب بروز این تأثیر  می شود.

آنها معتقدند که رنگدانه ی قرمز موجود در آب آلبالو یا پروآنتوسیانیدین ها proanthocyanidinsدر بهبود خواب نقش دارد. این ترکیب  پلی فنولیک بطور طبیعی در آب آلبالو به مقدار فراوان  وجود دارد.

در این تحقیق مشخص گردید که آب آلبالو  به افزایش دسترسی به تریپتوفان که یک اسید آمینه ی ضروری است، کمک می کند این اسید آمینه پیش ساز سروتونین است که به بهبود خواب کمک می کند. آب آلبالو در سلول از عملکرد  آنزیمی بنام ایندول آمین 2 و 3 دی اکسیژناز ممانعت کرده و مانع از تجزیه ی تریپتوفان می شود تخریب تریپتوفان یکی از عوامل پیش بینی کننده ی بی خوابی است و همچنین با التهاب  مرتبط است.

اگرچه مقدار تریپتوفان موجود در آب آلبالو کمتر از مقدار دوز طبیعی برای کمک به خواب است اما ترکیبات موجود در آب آلبالو از تخریب تریپتوفان جلوگیری کرده و به آن کمک می کنند  تا در بدن  بطور موثرتری عمل کند.

 دکتر Greenwayمی گوید: این ترکیبات  احتمالاً سبب بهبود  فراهمی زیستی  تریپتوفان برای  سنتز سروتونین می شوند، سروتونین می تواند تأثیر مثبتی برخواب داشته و به بهبود  خلق وخو و کاهش التهاب  کمک کند.

اومیافزاید:ترکیب منحصر به فرد ملاتونین  و تریپتوفان در آب آلبالوی Montmorency(مونمورانسی  شهری در فرانسه است که آلبالوی آن شهرت جهانی دارد)احتمالاً به ایجاد تأثیرات  مثبت بر خواب کمک می کند.

 دانشمندان  نتیجه گیری می کنند که نوشیدن  یک لیوان  آب آلبالو صبح و شب می تواند به بهبود  خواب کمک کرده و درمان  ایمن تری برای بی خوابی باشد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/276102.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا